Een maaltijdsalade met bite

Ingrediënten

  • diverse soorten sla
  • tomaat
  • komkommer
  • rode ui
  • paprika
  • gerookte kip
  • gekookte peulvruchten of aardappel
  • peper en zout
  • olijfolie
  • balsamico-azijn

Was de sla en scheur de bladen in reepjes. Snijd de overige ingrediënten en hussel die door de sla. Iets grover gesneden is meer geschikt voor salade als bijgerecht. Een maaltijdsalade is bovendien een prima manier om je restjes gekookte worteltjes, sperziebonen, bloemkool, snijbonen of broccoli te verwerken. Blokjes gekookte aardappel of peulvruchten geven de salade een stevige basis. Ook een restje pasta geeft de salade meer bite. Met dressings kun je variëren: een dressing met yoghurt en verse groene tuinkruiden, of van olijfolie met citroen- of limoensap. Wat kleine stukjes frisse appel zorgen voor een aangenaam zuurtje in de salade. Noten of pijnboompitten geven een verrassende twist en vullen mee de olie-kant van de schijf-van-vijf. Een salade als ontbijt kan ook heel goed, met vers fruit en yoghurt of kwark. Met wat noten en honing maakt het een goede start voor de dag.

Deel deze pagina...
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Email this to someone
email